Hvordan vende vonde vaner

dreamstime_m_17854060

Vonde vaner er vonde å vende, men vender du vonde vanner vil du vinne i det lange løp. Bruk din innebyggede autopilot til din fordel og la små forandringer i hverdagen gjøre jobben for deg. Tar du 30-dagersutfordringen?

Idet jeg skulle sette meg ned å skrive dette innlegget møtte jeg paradoksalt på flere av mine verste uvaner. Deriblant e-poster som skriker om å bli lest og nettaviser som også sårt ønsker sin del av oppmerksomheten min. For ikke å nevne facebook, twitter, og wops der fløy tiden bort, nå var det visst på tide å spise igjen. Tv-en kommer på, tven blir værende på. Setter meg tilbake foran skjermen, men nå må jeg jo sjekke om det har skjedd noe nytt siden sist. Samtidig blinker en liten ensom strek i et tomt word-dokument. Dette er prokrasinering på høyt nivå og det dreper produktiviteten min.

En vane er enkelt forklart, en handling eller aktivitet du gjør så ofte at den blir programert inn i hverdagen din og handlingsmønsteret ditt. Du utfører den helt automatisk og du vil gjerne ha større vanskeligheter med å la være å utføre den enn å utføre den. I utgangspunktet er dette et svært positivt ting med det å være menneske, da det tillater at du frigjør hjernekapasitet til det som faktisk krever litt mer fokus. Faktisk er består opp til 90%¹ av handlingene våre av vaner. Du er rett og slett en levende robot på autopilot.  Problemet oppstår når vanene vi innarbeider oss blir stående som hinder for de mål og drømmer vi egentlig ønsker å oppnå. Så hvorfor lager vi uvaner for oss selv og hvorfor fortsetter vi med dem når vi vet at de hindrer våre egentlige formål?

 

«Mange ser frem til det nye året for å starte på nytt med gamle vaner.»
– Ukjent

 

Sannheten er at mennesket er veldig enkelt og de uvanene vi tar til oss har ofte rot i øyeblikkelig tilfredsstillelse (Ja, du husker vel Marshmallowteorien?). Når alarmen din hyler om morgenen og du trykker på slumreknappen så er det noe du gjør fordi du der og da er veldig trøtt, du blir ihvertfall ikke noe mer våken av å utsette det uungåelige i 5 minutter om gangen (Resultat av egen forskning hver morgen de siste årene). Når du tar deg en røyk, så gjør du dette for å tilfredsstille et (egenskapt) behov der og da. Når du surfer hvileløst rundt på internett og sjekker e-poster så prøver du enten å tilfredsstille nyskjerrigheten din, følelsen av å gå glipp av noe eller den øyeblikkelige tilfredsstillesen av å utsette en kjedelig oppgave litt lenger. Tilfredsstiller du det samme øyeblikkelige «behovet» dag inn og dag ut, så blir du til slutt så vandt med det at du gjør det automatisk, det er blitt til en uvane.

 

Bytt ut uvaner med suksessvaner på 30 dager

Tenk om du benyttet deg av den enorme fordelen vi har til å danne oss vaner som et verktøy for å oppnå dine drømmer og mål. At du helt uten å tenke deg om eller å streve automatisk kunne oppnå det du ville? Å etablere suksessvaner tror jeg er en av de, om ikke den viktigste, nøkkelen for å oppnå de mål en setter for seg selv. Det handler om bruke den enorme kraften av vår innebygde autopilot til sin fordel. Faktisk har jeg så stor tro på dette at denne nettsiden først ble opprettet på domenet «suksessvaner.no». Små forandringer i de handlingene du gjør i hverdagen kan gi store resultater på lang sikt. Dårlige vaner gir også resulateter, men ikke de resultatene du ønsker. Bare det å bytte ut 30 minutter med tv-titting til 30 minutter med trening kan gi underverker på lang sikt, eller å bytte ut røyken med frukt og grønt.
 

«If you keep on doing what you’ve always done, you’ll keep on getting what you’ve always got.»
– W.L Bateman

 

Men så var det dette med at vonde vaner er vond å vende, for ja, det er vanskelig å trå foten ut av den samme stien du alltid har gått og gjøre noe helt annet enn du alltid har gjort, nettopp fordi du ikke tenker over det. For å bryte med de gamle uvanene må du derfor ta på deg den store oppgaven det er med å begynne å tenke over de handlingene du til nå har delegert til autopiloten din. Hvor lang tid det tar å bytte ut en vane er svært avhengig av hvor lenge og hvor implementert uvanen din er i livet ditt, men de fleste opererer med et tall mellom 21 dager og 3 måneder. Uansett er oppskriften å erstatte den gamle vanen med en ny og bedre vane og gjøre dette om og om igjen til den blir vanskeligere å la være å utføre enn å utføre.

Jeg utfordrer deg herved til å bruke de neste 30 dagene på å bli kvitt en uvane som hindrer deg fra det du ønsker å oppnå og bytte denne ut med en suksessvane. Jeg skal selvsagt ta utfordringen selv også. Følg med videre på veien mot nye og bedre vaner.

5 tips for å vende vonde vaner

  1. Indentifiser uvaner som hindrer deg fra dine mål
  2. Ta for deg én vane om gangen og fokuser fullt og helt på denne
  3. Finne en ny og bedre vane til å erstatte den gamle
  4. Legg til rette for deg selv og den nye vanen
  5. Jobb hardt og fokusert til den nye vanen blir, vel, en vane

Anbefalt lesing:
20 tricks to nuke a Bad Habit – ZenHabits


¹ The success principles» – Jack Canfield

Blogglistenhits Blopp.no