Jagerflydrømmen del 4: Hva jeg lærte på veien til målet

Gjennom de første tre delene i artikkelserien «Jagerflydrømmen» har du kunnet følge Torje sin drøm om å bli jagerflypilot. I denne siste og fjerde delen får du et innblikk i hva han lærte av sin vei mot å realisere denne drømmen.

Noen av det jeg lærte på min vei mot jagerflydrømmen var at hvis du blander et mål med en følelse, og tenker på det ofte nok, vil det til slutt legge seg i underbevisstheten og virke som en utømmelig kilde til motivasjon. En kraft en bør være varsom med da den virker på godt og vondt. Om negative tanker og frykt dominerer tankevirksomheten i stedet for positive tanker og målbevissthet vil det demotivere deg. Det finnes et bedre ord på engelsk, «autosuggestion». Det er grundig beskrevet i den store klassikeren «Think and Grow Rich», og brukes konsekvent av f. eks astronauter, toppidrettsutøvere osv. Vi ble introdusert til det tidlig på flyskolen. Google it hvis du er interessert, jeg brukte det før jeg kom inn på luftforsvarets flygeskole, og gjør det fortsatt i dag.

«It’s not the will to win, but the will to prepare to win that makes the difference.»
– Paul Bryant

Du må altså være villig til å betale prisen i form av tid og svette for å oppnå målet.
Det er først når målene forenes med disiplinen til å gjøre det du må gjøre, når du må gjøre det enten du har lyst eller ikke at du ville begynne å oppnå målene (utsettelse av øyeblikkelig tilfredsstillelse). Vi mennesker styres lett av følelsene våre, og det er ikke alltid følelsene våre vet hva som er best for oss i et lengre perspektiv. Evnen til å utsette kortsiktig tilfredsstillelse er veldig sunn, og den kan læres, som alt annet. Det er vanskelig i starten, men etter hvert gir det en veldig god selvfølelse.

Les også: Store deilige marshmallows og din økonomi (Om utsettelse av umiddelbar tilfredsstillelse)

Hadde jeg visst at beste flyelev noen år tilbake hadde ganske lavt karaktersnitt ville det gitt meg et litt annet bilde. De ser etter mye annet enn karakterer fra videregående på opptaket, noe jeg også var klar over, men det var vanskelig å sette fingeren på akkurat hva det var. Poenget er at målene du setter deg gir fordeler du ellers ikke ville hatt, samtidig som du kan hente ut motivasjon til å fullføre. Men det viktigste er at du lærer deg å sette et mål og oppnå det. Desto flere mål du oppnår, desto flere mål vil du sette deg. Etterhvert har du lært å sette relevante og smarte mål, og du har opparbeidet disiplin til å gjøre det du må gjøre, når du må gjøre det enten du har lyst eller ikke, for å oppnå de. Du setter deg større og større mål og det eneste som kan stoppe deg til slutt er dine egne selvlærte begrensninger (Les om elefanten og selvlærte begrensninger)

Så målbevisst som jeg var på å bli jagerflyger, hvorfor tok jeg ikke flysertifikatet før jeg søkte? Det er flere grunner til det, men hvis jeg skulle gjort én ting annerledes så er det nettopp dette. Jeg ville tatt ett år fri, jobbet inn penger mens jeg fløy perverst mye seilfly, brukt alle pengene på det. Grunnen til at jeg ikke gjorde det var vel at jeg var for ivrig, jeg visste at det vanligste var å begynne seleksjonsflygingen uten flyerfaring i det hele tatt. Det er også mulig å legge til seg uvaner i lufta som kan være vanskelig å vende når man begynner på seleksjonsflygingen i luftforsvaret. Det kan være vanskeligere å avlære enn å lære.

For meg var det å bli jagerflyger et overordnet mål de siste 7 årene. Seleksjonsflygingen er lagt opp slik at vi fikk bare øve på hver manøver X antall ganger før den skulle utføres tilfredsstillende i forhold til en karakterskala. Den gode nyheten for meg og deg som leser dette er nemlig at hva enn du holder på med utenfor luftforsvarets flygeskole kan man øve så mye man bare vil, og man prøve og feile gang på gang helt til du får det til, så lenge du ikke gir opp. Dedikasjon, utholdenhet og ståpåvilje er alt som skal til. Det fikk meg nesten gjennom seleksjonsflygingen. Veien til målet har nesten vært like givende som målet i seg selv, selv om jeg bommet litt på blinken denne gangen.

«Happy are those who dream dreams and are ready to pay the price to make them come true.» – Léon-Joseph Cardinal Suenens

Jeg håper at du som leser dette er blitt inspirert til å følge drømmene dine og sette i gang med å gjøre det du vil med livet ditt. Start med handling i dag. I første omgang er det er nok å sette seg ned og skrive én setning om hva du vil ha og oppnå. F eks ”Jeg flyr jagerfly” eller ”jeg veier x kg”. I morgen må du følge opp med handling. Du er i besittelse av det vakreste og mest avanserte som er utviklet gjennom jordklodens historie; nemlig en menneskehjerne.

Lykke til, jeg vet du kan klare det.

Aldri gi opp!

Torje


Anbefalt bok om emnet

5 hendelser på “Jagerflydrømmen del 4: Hva jeg lærte på veien til målet”

  1. Hei,

    Jeg har nå lest alle artiklene dine om «Jagerflydrømmen». Jeg har selv tenkt å søke med inn til Luftforsvarets Flyskole. Skal på sesjon 14. november, og så er søknadsfristen 1. desember.

    Det jeg lurer på er om du kunne fortalt litt mer om de forskjellige testene, evt. sende meg et svar via mail.

    Veldig bra artikkel, fikk mer motivasjon til å satse på å bli jagerflypilot etter å ha lest den. Håper du lykkes videre med andre mål i livet.

    1. Hei Andreas 🙂

      Spennende! Testene kan ligne litt på de du får på sesjon, bare mer omfattende. Ellers er det jo greit å være i god form.

      Hvis du ikke allerede har vært innom denne tråden kan det være interessant. Husker jeg leste litt på den da jeg søkte. Trådstarter flyr F-16 i dag, han har skildret litt om opptaksprossessen osv.

      http://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=946450

      Videre er det lurt å være litt reflektert rundt hvorfor du vil dette, og hvordan din holdning er til å ta liv, i ytterste konsekvens. Her kan jeg anbefale en bok som tar for seg norske militærflygeres reaksjoner på stressende situasjoner, «Tøffe menn gråter – liv og glære i operative miljøer», hvis du er spesiellt interessert.

      Hvis det er noe mer du lurer på så bare send meg en mail på s125991@stud.nhh.no

      Mvh

      Torje

      1. Hei Torje lest alle artiklene dine er veldig motiverende 😀
        tenkt å søke flyskolen siden jeg var 7år og leste det med synstesten din så da lurte jeg på om man må ha 100% syn. har selv litt feil (langsynt) da jeg fant dette ut (april i år) trodde jeg drømmen var fortapt. tror du det er mulig å komme inn med litt langsynthet?

        MVH Anders

        1. Hei Andreas! Slik det er i dag må du ha 100% feilfritt og ukorrigert syn under testene på fase 2. Dvs at laseroperasjon er uaktuelt. Vet ikke om det ligger noe slingringsmonn i «100%» (skal vel egentlig ikke være det), men det er i alle fall det som er oppgitt krav pr. i dag.

          Mvh

          Thomas

        2. Hei!

          Beklager sent svar, ble ikke varslet om innegget.

          Ja, hva er egentlig 100% syn?:) Jeg er ikke øyelege, snakker ut i fra egne erfaringer nå.

          For det første vil all form for fargeblindhet bety at det ikke går. 5% av alle menn er fargeblind, så sannsynligheten er der. Dette er greit å teste, spør en lege eller optiker om fargeblindstest.

          Langsynthet er mindre alvorlig enn nærsynthet. Toleransen for nærsynt er rundt -0,5, mens toleransen på langsynthet ligger rundt +1,5. Dvs de tålererer mer av langsynthet. Jeg ligger rundt -0,25 på venstre og -0,5 på høyre, men jeg bruker ikke briller. Ja, jeg ser noe bedre med briller, men jeg trenger det ikke.

          US armed forces tillater laser på sine piloter. Det er et spørsmål om tid før Luftforsvaret også tillater laser. Grunnen til at de enda ikke tillater det er at det er usikkerhet rundt langtidsvirkning av en slik operasjon.

          Til slutt må du huske at helsen din blir vurdert som en helhet. Ta vare på kroppen din. Spis, sov, tren og møt mentale utfordringer som om du allerede var en jagerflyger.
          Forsvaret sine piloter er utrolig gode rollemodeller 🙂
          i utfordrende situasjoner tenkte jeg ofte: WWAFPD- what would a fighter pilot do? Den motivasjonen fungerer fortsatt.

          Det er flere norske jagerflygere som bruker briller. Snakket med en helikopterpilot som fikk høre at han kom inn, men måtte bruke briller.

          Poenget mitt er:
          Ikke la en liten tvil stoppe deg i å søke og stå i veien for drømmen din! Gi gass, gjør ditt beste. Ikke vær redd for å feile, hvis du ikke har feilet har du ikke levd 🙂

Stengt for kommentarer.

Skroll til toppen