1 Comment

Torstein gjorde kjellerhobby til en millionbedrift

Torstein Hønsi viser frem det neste prosjektet Highcharts Cloud. Foto: Henrik Larsen

Det begynte som en liten hobby for Torstein, lite visste han da at denne hobbyen skulle bli starten på et gründereventyr og en bedrift med over 30 millioner kroner i omsetning.

Jeg befinner meg i Vik i Sogn, en idyllisk liten bygd omringet av vakker natur på alle kanter. Her møter jeg Torstein Hønsi som er gründer av selskapet Highsoft AS, et selskap som i løpet av kort tid har hatt stor suksess. Av de 100 største selskapene i verden, finner du hele 61 av dem på kundelisten deres. Dette er historien om hvordan Torstein tok kjellerhobbyen sin og gjorde den om til en millionbedrift.

Det begynte som en kjellerhobby

Torstein var utdannet geolog og jobbet som slamlogger i Nordsjøen på begynnelsen av 2000-tallet. Med mye fritid utenom nordsjøen hadde han god tid til å dyrke frem hobbyer på si.

Torstein Hønsi er gründer av selskapet Highsoft AS
Torstein Hønsi er gründer av selskapet Highsoft AS

– Jeg begynte med å lage en hjemmeside som het Vikjavev.no hvor jeg la ut bilder av støler og gårder fra hjemkommunen Vik. Dette gjorde jeg fordi jeg ville vise dette frem for et større publikum. Jeg fattet fort interessen for koding og begynte å lære meg å skrive HTML, PHP og JavaScript for å kunne utvikle hjemmesiden videre.

Han lærte seg selv å programmere hjemme i kjelleren, det var egentlig bare en hobby, men før han visste ordet av det ble det også jobben hans.

– I 2003 mistet jeg jobben min etter en nedbemanning i Nordsjøen, da fikk jeg meg jobb i Vik IT-Partnar hvor jeg jobbet med hjemmesideutvikling og koding.

Torstein hadde nå tatt hobbyen med seg inn i arbeidslivet, men fortsatte også å utvikle sin egen hjemmeside. Med tilgang til værdata og egne snømålinger ønsket han å presentere dette på en fin og oversiktlig måte på hjemmesiden sin, men fant ikke løsninger han synes var gode nok.

– På den tiden (2003-05) var nesten all web-grafikk flashbasert. Da prøvde jeg å lage noe som ikke var flashbasert.

Hjemme i kjelleren hadde Torstein nå utviklet en bildefremviser i JavaScript. Han utviklet den egentlig kun for eget bruk, men tenkte at kanskje noen andre også kunne ha brukt for denne. Denne tanken skulle med tiden vise seg å bli til en gullgruve for Torstein.

 

13 000 treff første dagen uten å bruke en krone på markedsføring

Torstein tenkte ikke på kommersialisering med en gang, istedet la han ut bildefremviseren gratis på nett. Denne ble fort populær blant andre webutviklere. Da han fikk tilbakemelding om at dette kanskje var noe folk var villige til å betale for, tok han det neste steget.

Jeg tror ikke det gikk mer enn halvannet år før det ble hovedinntekten min og jeg begynte å jobbe med det på fulltid
– Torstein Hønsi

 

– Jeg gav bildefremviseren navnet Highslide og la til en liten enkel betalingsmulighet. Det viste seg at folk var villige til å betale for det, først da skjønte jeg at det faktisk kunne bli en business av det. Det første produktet jeg tok betalt for het Highslide og var en liten bildefremviser. Det var en langsom erkjennelse at dette var noe jeg kunne tjene penger på.

Highslide ble en stor suksess og Torstein innså at det lå penger i dette. Han gjorde hobbyen til en fulltidsjobb.

– Jeg tror ikke det gikk mer enn halvannet år før det ble hovedinntekten min og jeg begynte å jobbe med det på fulltid.

Et år etter at hobbyen hadde blitt til en fulltidsjobb lanserte Torstein sitt neste prosjekt som fikk navnet Highcharts. Dette var et diagramverktøy som han opprinnelig hadde utviklet for å kunne visualisere værdata fra en lokal værstasjon og snømålinger han selv utførte, på hjemmesiden sin. Men med lærdom fra første lansering og vissheten om at han hadde et godt produkt, gikk han hardere ut i lanseringen denne gang.

– Da jeg lanserte Highcharts satte jeg av en hel dag til å skrive kommentarer på artikler og blogger som handlet om datavisualisering. Dagen etter var det en kjemperespons med over 13 000 treff på nettsiden og full storm på twitter. Så har det spredt seg derfra.

 

Da han måtte si nei til 36 000 kroner, innså han at han måtte ansette flere

Lanseringen av Highcharts var en suksess fra første dag og spredte seg fort i jungeltelegrafen uten at han trengte å bruke en eneste krone på markedsføring. Salg av lisenser gikk i taket og det samme gjorde inntektene, men Torstein måtte etter hvert innse at han ikke hadde kapasitet til å ta seg av alt alene.

– Da jeg måtte begynne å si nei til å selge en lisens på f. eks 6000 dollar, fordi jeg ikke hadde tid til å forhandle kontrakten skjønte jeg at det kunne lønne seg å få inn noen medarbeidere.

Torstein tok det store steget fra å drive selskapet alene til å ansette sin egen daglige leder som kunne være med å bygge opp selskapet videre.

Den største utfordringen var kanskje det å vokse fra en mann til flere. Etter å ha sittet å jobbet hjemme alene i kjelleren i to og et halvt år så skulle jeg ut av kjelleren
– Torstein Hønsi

 

– Den største utfordringen var kanskje det å vokse fra en mann til flere. Etter å ha sittet å jobbet hjemme alene i kjelleren i to og et halvt år så skulle jeg ut av kjelleren. Det første var jo å finne en god person å bygge videre på samarbeidet. Da fikk jeg inn Grethe som daglig leder

Sammen jobbet de to tett for å formalisere og videreutvikle selskapet Highsoft AS, sammen ansatte de flere medarbeidere og bygget opp en fungerende organisasjon. Men det å finne gode utviklere i en liten bygd på noen få tusen innbyggere er imidlertid ikke bare en enkel oppgave.

– Det har jo vært en utfordring, men vi har vært heldige. Vi har hatt to runder med ansettelser av utviklere og i begge tilfeller har vi vært heldige og fått flinke folk utenfor Vik til å flytte hit.

I dag har selskapet 10 ansatte på kontoret i Vik og 3 eksterne lokalisert i Polen og Sverige som tar seg av support.

Highsoft AS består i dag av 10 kollegaer som jobber sammen i den vakre bygden Vik i Sogn.
Highsoft AS består i dag av 10 kollegaer som jobber sammen i den vakre bygden Vik i Sogn.

 

61 av verdens 100 største selskaper på kundelisten

Med en organisasjon som hadde kapasitet til å ta seg av alle kundene, vokste selskapet enda raskere. Det som en gang var en kjellerhobby for Torstein har nå vokst til et selskap med omsetning på over 30 millioner kroner og med hele 61 av de 100 største selskapene på kundelisten.

Foruten å ha et godt kvalitetsprodukt innen en liten spesialisert nisje er Torstein klar på hva som har gjort gründerselskapet hans til en suksess.

– En ting jeg mener vi gjorde riktig var at når det ble for stort for meg selv så begynte jeg med å først ansette en daglig leder. Jeg personlig er produktorientert og liker å sitte med programutvikling. Jeg hadde nok ikke vært noen god daglig leder, mens mange gründere gjerne gjør den feilen at de begynner å ansette andre utviklere og så ender de opp selv som daglig leder og så gjør de enten en dårlig jobb eller blir lei.

Ved å ansette en daglig leder, frigjorde han seg selv til å kunne følge sin egen lidenskap, dette er viktig for å lykkes som gründer ifølge Torstein.

– Noe av det som kjennetegner mange gründere som oppnår suksess er at de er indre motivert. Det er jeg også. Jeg driver med dette fordi jeg liker programmering, liker statistikk og liker kontakten med kundene. Det er om å gjøre å holde fokus på det som er kjernen, det som en liker å drive med.

Selv om kjellerhobbyen har blitt til en millionsukess for Torstein har han på ingen måte tatt av. Han bor fortsatt i den lille vakre beskjedne bygden og han driver fortsatt på med hobbyen sin, både koding og snømåling. Snøen måler seg tross alt ikke av seg selv.

 

Noe av det som kjennetegner mange gründere som oppnår suksess er at de er indre motivert. Det er jeg også. Jeg driver med dette fordi jeg liker programmering, liker statistikk og liker kontakten med kundene.
– Torstein Hønsi

1 Comment

Comments are closed.

Alle innlegg

Blogglistenhits Blopp.no