2 Comments

Nytt fokus, nye mål og bedre livsstil

dreamstime_s_4481876

Foto: © Sandra Cunningham | Dreamstime.com

Etter mange mislykkede forsøk på å nå mine vektmål har jeg nå et nytt fokus og nye mål som sammen vil gi meg den livsstilen jeg ønsker meg.

Målet mitt var jo egentlig ganske enkelt. Å gå opp 5 kg skulle da ikke være så vanskelig? Det var da bare å spise masse og trene styrke jevnlig. Vel, veien for meg skulle vise seg å være litt vanskeligere enn hva målet skulle tilsi. Eller rettere sagt, veiene. For som jeg skrev i innlegget «å reise seg opp og prøve igjen» så har jeg prøvd hele seks ganger uten å lykkes, faktisk uten å gå opp et eneste kilo, eller gram for den slags skyld. Vekten stod rett og slett bare dønn i ro. Jeg prøvde flere ulike veier til målet, men kom meg altså aldri fram, så hva var det som gikk galt?
 

Hva som gikk galt

Det tok meg lang tid å forstå hva som hadde gått galt med mine forsøk i å gå opp i vekt. Det sier seg vel kanskje selv når jeg gjør hele seks forsøk uten å lykkes. Det eneste jeg har forandret fra de forskjellige forsøkene har nemlig vært trening og kosthold, og hyppigheten av disse. og alle disse forsøkene endte helt likt, med null resultat og en frustrert og fortsatt tynn gutt. Frustrasjonen av å ikke nå målet fikk meg til å gi opp, det føltes meningsløst å fortsette uten resultater.

Men så skjønte jeg det endelig. Jeg hadde begått en av de verste feilene når det kommer til å sette seg mål. For hvem sitt mål var det egentlig? og var det viktig nok for meg til at jeg kunne oppnå det? Når jeg tenker tilbake på det i ettertid så ser jeg at målet mitt ikke var helt mitt likevel. Det å gå opp i vekt baserte jeg på min sammenligning av meg selv med andre og hva som er «normalt». Jeg burde veie mer og derfor burde jeg gå opp i vekt. Men i mitt hode så er tallet på vekten egentlig helt betydningsløst. Det er ikke et tall jeg ønsker å oppnå, det er en sunn og frisk kropp som gjerne også kan se litt ok ut. Det er det målet mitt burde være og ikke et tall som bare byr på frustrasjoner. For når jeg tenker tilbake på de periodene jeg trente og stod i, da var jeg jo fornøyd, jeg følte meg friskere, mer opplagt og jeg så jo faktisk resultater på meg selv, men så lot jeg altså et lite tall ødelegge denne fremgangen, og stoppet opp i frustrasjon og det antagligvis akkurat før de store forandringene var på vei.
 

Mine nye mål

Så med min nye kunnskap og erfaring om hva som har gått galt til nå, så reiser jeg meg igjen, børster støv av meg og danner meg nye mål. Mål som ligger nærmere det jeg virkelig ønsker å oppnå. Så hva er det jeg vil oppnå? Vel, jeg ønsker meg en god og sunn kropp og jeg ønsker å føle meg sterk, energisk, frisk og opplagt. Dette er noe jeg følte i de periodene jeg trente. Så på en annen måte kan jeg si at jeg ønsker at trening skal være en fast del av livet mitt. Jeg ønsker å ha trening og et godt kosthold som en del av mine hverdagslige vaner og rutiner. Jeg ønsker meg rett og slett en sunn livsstil. Det er dette jeg ønsker meg og ikke et tall på en vekt!

Så her følger mine nye mål. Jeg innser at det hele handler om energi og setter meg derfor opp tre målvaner som skal forbedre dette gjennom trening, kosthold og søvn. Vanligvis ville jeg satt en dato for et mål, men dette er kontinuerlige mål og skal bygges inn som suksessvaner i hverdagen. Endringene fra nå er ikke veldig store, men fokuset har forandret seg fra å skulle «streve» for å nå et mål til å legge om til sunne gode og varige vaner som betyr noe for meg.

  1. Trene minimum 4 ganger i uken, hvor øktene til sammen vil dekke hele kroppen (Har program her).
  2. Spise minimum 5 måltider for dagen, spise sundt, godt og mye og ikke minst nyte det!
  3. Etablere bedre søvnrutiner. Dette inkluderer luftetur ute på kvelden, lang nok søvn, faste tider og slutt på slumring.

Så du hva jeg gjorde her nå? Jeg satte meg mål som jeg virkelig ønsker å oppnå, fordi målet i seg selv og resultatene av å leve opp til dem er givende for meg. Jeg gjorde veien til målet i seg selv, et kontinuerlig mål som jeg vil ha livet ut. Målet er gode vaner som igjen gir god helse, godt kosthold og en frisk og sterk kropp. Kroppen og vekten vil følge naturlig etter uten at jeg trenger å tenke noe mer på det.

 

«Det eneste vekten vil veie nå er alt støvet den vil samle opp»

 


  • http://pengeblogg.bloggnorge.com/ Vidde

    Får ikke opp treningsprogrammet ditt. Trener du kun styrke, eller også kardio? Litt kardio bør alle trene pga. alle de helsemessige fordelene, men ønsker man å gå opp i vekt, bør hovedvekten av treningen være relativt tung styrketrening.

    Lykke til med ditt nye opplegg. 🙂

    • http://malbevisst.no Henrik

      Jeg la ikke ut noe treningsprogram så det kan kanskje være forklaringen 😉 Kommer nok til å skrive mer om det senere. Har laget et treningsprogram med styrkeøkter tatt utgangspunkt i P90X programmet som jeg kan trene hjemmefra. Kardio trener jeg lite, men det blir en roøkt iblandt. Jeg må ta vare på de kaloriene jeg får inn.

      Takker 🙂

Blogglistenhits Blopp.no