1 Comment

Målbevisste NTNU-studenter sikter mot Formula Student 2012 (Intervju)

Skjermbilde-2012-05-01-kl.-21.29.16

I et lite verksted ved NTNU finner du i disse dager en rekke målbevisste studenter samlet rundt et helt spesielt prosjekt. Eksamenslesingen har måttet vike litt, når de siste delene skal på plass før avdukningen om få dager. Gjennom to år har de jobbet sammen mot et mål: å bygge en racerbil til Formula Student 2012!

no images were found


Revolve NTNU ble våren 2010 startet av fire ildsjeler ved NTNU som søkte etter et mer spennende prosjekt, et hvor de kunne benytte seg av de kunnskapene de hadde tilegnet seg ved sivilingeniør-studiet i en mer praktisk sammenheng. Da de oppdaget Student Formula ble målet satt: De skulle bygge en racerbil og delta i konkurransen. Formula Student er en produktutviklingskonkurranse hvor formålet er å designe, utvikle, bygge og teste en en-seters racerbil. Konkurransen avholdes på formel-1 banen Silverstone i Storbritannia hvor bilene vil gjennomgå en rekke tester og hvor NTNUstudentene vil få prøve seg mot 109 andre lag fra 30 forskjellige land. Revolve vil sammen med lag fra Høyskolen i Østfold og Universitetet i Stavanger være de første norske deltagerne i konkurransen. I tilegg til Formula Student i Storbritannia skal Revolve NTNU også delta i Formula Student Germany.

Følg utviklingen på Revolve NTNU sin facebookside

En uke før avdukningen av bilen tok Mari Stene, PR-sjef i Revolve NTNU, meg med en tur innom verkstedet ved NTNU hvor bilen bygges. Her ble jeg møtt av en rekke ivrige og målbevisste studenter som velvillig fortalte hvordan bilen hadde blitt planlagt og bygget, og ikke minst hva som gjenstod før avdukningen som skal holdes i forelesningsalen R1 ved NTNU 3 mai kl 15:00. Møtt opp og se og HØR hva disse studentene har fått til! Det er riktignok en del som gjenstår der bilen står som et nakent metallskjelett bare en uke før avdukningen. I tilegg til å ha karosseriet til lakkering og motoren til testing var det også en hel del andre deler som måtte på plass, men studentene i Revolve NTNU er ikke bekymret eller i tvil; «Bilen står ferdig til avdukningen 3 mai».

Etter besøket ved verkstedet fikk jeg et intervju med PR-sjef Mari Stene, dette kan du lese under:

Intervju av PR-sjef i Revolve NTNU:

– Hva er visjonen og hovedmålet med prosjektet?
Visjonen vår er «Fra teori til praksis», og hovedmålet er å kunne bruke den teorien og kunnskapen vi har tilegnet oss gjennom studiet i praksis. Dette er også hele bakgrunnen til Revolve NTNU´s  oppstandelse- ønsket om å fysisk jobbe med det vi lærer om i sivilingeniørstudiet.

 

– Hvordan er prosjektarbeidet strukturert og hvem er innvolvert?
Vi er per dags dato rundt 35 medlemmer. Selv om det ikke har vært hovedintensjonen vår er alle medlemmene nå sivilingeniørstudenter. Vi er åpen for andre studenter også, men det har vært lettest for oss å rekruttere på «hjemmebane».

Prosjektet startet for nesten to år siden. Det er brukt mye tid på det å danne en ordentlig organisasjon, og i startfasen gikk mye tid til dette. Vi har en prosjektleder, Erling Kjelstrup. Og vi har et styre bestående av fem personer som har ulike roller innad organisasjonen. Resten av organisasjonen er delt opp i «undergrupper» Vi har en teknisk leder som styrer og holder kontroll på alt som foregår innenfor teknisk avdeling. Teknisk er også delt inn i ulike grupper med hvert sitt hovedområde, noen av disse er elektronikk&motorstyring, hjuloppheng&bremser, motor&drivverk, ramme&chassis, marked osvosv . Alle disse gruppene har også sin gruppeleder som skal ha kontroll over arbeidet.

Hver eneste søndag møtes vi på kontoret på IPK hvor vi først har et allmøte hvor vi går gjennom hva vi har gjort foregående uke, samt hva som kommer til å være fokus kommende uke. Samtidig har også gruppeledere og styret møter i tillegg. Ettersom dette er en helt ny organisasjon prøver vi på vårt beste å dokumentere flest mulige hendelser slik at neste års medlemmer skal kunne ha et mye bedre utgangspunkt.


– Hvordan har arbeidet gått for seg på veien mot målet?
Ettersom vi er en gjeng ingeniører har vi brukt ekstremt mye tid på planlegging. Alle komponenter til bilen er nøye planlagt, regnet på og 3D-modellert. Ingenting er overlatt til tilfeldighetene. Det var ikke før senhøsten selve byggingen av bilen kom i gang. Men så har all denne planleggingen og alle beregningene vist gode resultater!

 

– Hva er de største utfordringene dere har møtt på underveis?
De største utfordringen for oss har den siste tiden vært ting som har ligget litt utenfor vårt kontrollområde. Veldig mange deler til bilen er bestilt fra utlandet, og noen av disse har brukt forferdelig lang tid. Midten av april fikk vi deler som ble bestilt i julen. Og dette har jo selvfølgelig forsinket prosessen vår litt ettersom dette er nødvendige deler for at vi skal kunne komme oss videre i arbeidet.

En annen utfordring vi har møtt er blant annet da den fem-aksede fresen på verkstedet brøt sammen. Fresen baserer seg på G-koding, og da vi endelig hadde fullført kodingen brøt hele maskinen sammen. Dette skapte naturligvis store forsinkelser ettersom maskinen faktisk ble stående over ganske lang tid.  Heldigvis er Trondheim fylt opp av fantastiske bedrifter som har hjulpet oss veldig mye når vi har møtt på slike problemer.  

 

– Hvordan har det fungert å jobbe sammen med så mange studenter med et felles mål?
Mange studenter tilsvarer jo mange ulike meninger. Dette er vel kanskje den største utfordringen. Samtidig bidrar jo også mange medlemmer til mange fantastiske ideer! Mange av Revolves medlemmer er fantastiske ildsjeler. Dette er noe de virkelig brenner for og dermed er villig til å bruke mye tid på. Dette gjør også at det alltid er noen man kan spørre og alle er ivrige i å komme med innspill og å hjelpe hverandre.

Reportasje om Revolve i Adressa:


– Det nærmer seg konkurransen, hva gjenstår av forberedelser før dere er klar for konkurransen?
Det som gjenstår er ferdigstillingen av bilen. Det jobbes både dag og natt for å få alt ferdig til avdukingsdagen 3.mai. Karosseriet er til lakkering og motoren er til innkjøring og testbremsing. Ellers begynner ting å falle på plass, og det er veldig spennende å se hvor stor fremgang det er fra dag til dag!

 

– Hvilke mål har dere for selve konkurransen?
Vi skal være med på to konkurranser. Den første vil finne sted på Silverstone, UK og den andre i Hockenheim, Tyskland. På Silverstone konkurrerer ca 110 lag. Og her er det lag som har vært med i mange år og sitter med mye erfaring.

Gjennom prosjektet har målene våre gradvis endret seg litt. Vi startet med å ha som mål å faktisk kvalifisere oss til konkurransen. Da vi nådde kvalifiseringen ble målet å få ferdig bilen. Nå er jo bilen snart ferdig og vi har innsett at vi kan gjøre det veldig bra, og målet vårt er å bli beste nykommer!

 

– Revolve har jo vært et frivillig prosjekt, hva føler du og dere at dere har fått igjen for all den tid og energi dere har lagt ned i dette prosjektet?
Det er så mye! Først og fremst har vi fått være en del av det å starte en ny organisasjon. Vi er veldig stolte av å ha kommet så langt med bare en idè og et ønske om å jobbe fysisk med det vi lærer på skolen. Vi har forstått at vi faktisk kan ta i bruk kunnskapen vår og egentlig kan mer enn vi tror. Vi har lært mye om å arbeide sammen i et team, hvordan kommunisere godt når det er så mange medlemmer, hvordan å sitte med så mye ansvar ovenfor hverandre og ikke minst våre samarbeidspartnere. Vi har fått testet hvordan vi jobber under press og takler motgang. Og ikke minst har vi fått muligheten til å være èn av mange som jobber sammen mot samme drøm og mål, og sånt blir det god stemning av!


– Hva blir fremtiden til Revolve NTNU etter konkurransen er over?
Rekrutteringen av neste års medlemmer er allerede i gang, og noen av stillingene er allerede fylt. Det vil også være et opptak etter sommeren. Det er et krav i konkurransen at man ikke kan bruke fjorårets bil på nytt, så det vil bi ny bil neste år! Vi har også hatt som ønske å bruke organisasjonen som et eksempel til rekruttering av realfag. Bilen vil derfor bli brukt til å vise hva man kan få til ved å studere på NTNU.

 

– Hvilke råd vil du gi til studenter som vurderer å starte med et tilsvarende prosjekt?
Det er ingen hindringer bortsett fra de du selv setter deg! Alt er mulig. Men sett likevel realistiske mål. Det fins så mange vellykkede nyoppstartede prosjekter,  ta kontakt og hør deres erfaringer og opplevelser. Men det krever pågangsmot og ståpåvilje!


  • Karsten Tjugen

    Bergen, 20.juni 2012

    Jeg ble oppmerksom på konkurranse «Student Formula» i et bilblad for ca en uke siden da jeg hadde bilen min til service (Toyota Coralla 4WD, 1992 modell). Jeg syntes da at dette var fine greier, og i dag har jeg fulgt opp ved å søke på Student Formual på internett.
    Som utdannet elektroingeniør ved NTH i 1957 var det naturlig å lese mer om innsatsen ved NTNU på området. Atl ser «profft» ut, både organiseringen, innsatsen til de enkelte gruppene, og produktet.

    Tvi, tvi, og lykke til videre. Jeg skal prøve å holde meg orientert.

    MVH KT.

    PS. Det vil jo klart bli et ekstra tidspress å jobbe med Student Formula samtidig med vanlige fag. Blir det gitt vekttall for deltakelse i prosjektet?. Hvis ikke bør det taes opp med administrasjonen. Det er jo dette som er ingeniørmessig arbeid. DS

Blogglistenhits Blopp.no