Isolasjons- eller flerleddsøvelser når du trener?

Er du ny med styrketrening og har programmet fullt av isolasjonsøvelser? Du kan antaglig få en betraktelig mer funksjonell og effektiv treningsøkt med et program basert på flerleddsøvelser.

Jeg blir stadig stadig vekk spurt om hvilken øvelser man bør gjøre for å trene biceps og triceps. Jeg svarer alltid det samme; Hvorfor vil du isolere muskeltreningen din til kun én muskelgruppe? Isolasjonsøvelser KAN være effektivt for noen, men for de fleste nybegynnere og for folk som har trent under 2-3 år, så er isolasjonsøvelser noe du ikke trenger å bruke mye tid på.

Dette er et gjesteinnlegg skrevet av Vegard som står bak «Megetnyttig.no» Ønsker du også å skrive gjesteinnlegg?

Jeg forklarer da gjerne at det omtrent er umulig å isolere og trene kun én muskelgruppe. Når du trener en muskel, så vil du omtrent alltid innvolvere flere muskelgrupper samtidig. Kroppen vår fungerer dårlig når den isoleres til kun én muskel.
Flerleddsøvelser er noe helt annet. De er mer effektive, og de aller fleste vil få meget gode resultater ved å kun kjøre flerleddsøvelser.

Flerleddsøvelser gir mer funksjonell kropp

Trener du utelukkende isolasjonsøvelser (som mange nybegynnere gjør i starten), så vil du få muskler som er lite funksjonelle til andre ting enn å kun løfte ei vektstang eller lignende. Målet til en som trener, bør være å trene på en måte som gjør at musklene lettere arbeider sammen.

Hvis du ønsker å være mer utsatt for skader, og en mindre effektiv fettforbrenning, så er det bare å kjøre på med isolasjonsøvelser. Hvis du ønsker å ha en funksjonell kropp som fungerer godt i hverdagen, og som samtidig er sterk, slank og sunn, så bør du fokusere mest på flerleddsøvelser. Kroppen din vil også se mye bedre ut, og du vil få en mer effektiv treningsøkt.

En annen fordel med å fokusere på flerleddsøvelser, er at du vil få en mye mer effektiv fettforbrenning og dermed blir det lettere å miste kroppsfett. Du vil få en bedre metabolisme som vil si at du vil forbrenne flere kalorier, på kortere tid. Det sies også at du vil frigjøre mer veksthormon, som igjen vil føre til bedre muskelvekst og en bedre fettforbrenning.

Hvis du ønsker å ha en funksjonell kropp som fungerer godt i hverdagen, og som samtidig er sterk, slank og sunn, så bør du fokusere mest på flerleddsøvelser.

Trene i maskin eller med frivekter?

Tror du benpress i maskin kan konkurrere med en god gammeldags knebøy eller tunge utfall? Maskinene kan i de aller fleste tilfeller ikke måle seg med de gode, gamle velprøvde øvelsene som du kan gjøre med en stang og noen vektskiver. Disse øvelsene er som regel mye bedre når det kommer til muskel- og styrkeutvikling. Du vil utvikle mer styrke generelt i hele kroppen, siden du jobber med flere ledd og muskler samtidig.

Veldig ofte ser jeg at folk går direkte til maskinene, og bruker flere timer kun på maskiner. Greit nok, de har sin plass, men for de aller fleste, så gir de ingen mening. Bruk heller tiden på å gjøre øvelser som f.eks benkpress, knebøy og markløft. Maskinerøvelser er lett å utføre, frivektsøvelser er vanskelig (tror mange). Derfor velger de maskiner, fremfor frivekt. Dårlig idé!

Husk på; isolasjonøvelser kan være bra, men de bør brukes kun når du har litt erfaring, og du vet hva du driver med.

Besøk Megetnyttig.no for mer info om trening, kosthold, helse og livsstil.


Blogglistenhits Blopp.no