2 Comments

Husk mer til eksamen med memoteknikker

Foto: © Stephen Coburn | Dreamstime

Skulle du ønske at du kunne slippe å pugge og repetere i det endeløse før en prøve eller eksamen og likevel huske alt sammen? Har du opplevd å sitte under eksamen og ikke komme på det du har lest så mye på og repetert så mange ganger? Skulle du ønske at du hadde en hukommelse som en svamp? Vel, da har jeg en god nyhet til deg – God hukommelse kan læres, og det er veldig veldig enkelt og GØY!

Les også: 9 gode råd for den travle eksamenstiden

Gjennom hele barneskolen, ungdomsskolen og videregående lærte jeg at man måtte pugge for å huske det man skulle lære seg og at man måtte lese og repetere om og om igjen helt til noe av det forhåpentligvis festet seg til hukommelsen. Jeg pugget gloser, jeg pugget gangetabeller, jeg pugger kjemiformler og jeg pugget årstall og historiske hendelser. Jeg pugget og pugget og pugget!

Det var ikke før mitt tredje år på universitetet at jeg oppdaget hvor tungvidt og ubrukelig denne metoden egentlig var. For all den innsatsen og all den tiden jeg la ned i å pugge og repetere, det holdt knapt nok akkurat til eksamen. Bare noen uker etter eksamen eller prøven var overstått var det meste av den nye «kunnskapen» forduftet fra hukommelsen og bare kjernen, det jeg virkelig hadde lært satt igjen (for så vidt også det viktigste). Så hva var det jeg oppdaget? Memoteknikker selvfølgelig – som du husker fra overskriften.

Da jeg oppdaget min egen hukommelse

Av og til kommer det en tid i en students liv hvor en må prioritere. Med to prosjekter med innleveringsfrist kun dager før første eksamen etterfulgt av to eksamener til i løpet av en uke, så hadde jeg kommet til en slik tid. En av eksamene måtte ofre seg for at de andre skulle klare seg. Oh, du tapre eksamen hvor du ofret deg! Etter å ha fullført de to første eksamene satt jeg plutselig igjen, men den siste. Det var mann mot ma.. eksamen i det som kunne blitt til en uffatelig treig og kjedelig episode av 24. Men jeg hadde plutselig bestemt meg, jeg skulle klare å gjennomføre eksamenen og jeg skulle få minst C. Desperate tider fører til desperate metoder, jeg bladde opp i boken MEMO som jeg hadde hatt i hyllen min siden studiestart, men aldri åpnet. Dette var en gave til meg selv fra fortiden. For etter å ha lest knappe 1 time i boken og kartlagt litt forskjellige memoteknikker var jeg i gang.

Les også: Oddbjørn By – Hektet på Memo

Side for side, kapittel for kapittel. Dagslyset rakk knapt å treffe siden før den neste kom flagrende etter. Blyanten danset over det hvite papiret, mens fantasien ledet meg gjennom mitt barndomshjem og ut til et gjensyn med gatene jeg vokste opp i. Idet baksiden la seg til å hvile hadde dag blitt til natt og barndomshjemmet fylt av merkelige fantasifulle skapninger. Jeg hadde vært så oppslukt i å vandre rundt i mine gamle trakter, rundt i min hukommelse, at jeg hadde helt glemt å spise. Men det var en ting jeg ikke hadde glemt og det var pensum! Neste dag gikk jeg gjennom stien min (mer om det senere) en gang til før eksamen. Da jeg satt meg ned og fikk servert en porsjon eksamen husket jeg det, alt sammen! Ihvertfall føltes det slik. Det var rett og slett lekende lett og ikke minst morro Eksamensresultatet jo, det ble en B!

Etter denne eksamene var jeg helt facinert over hvor enkelt dette var. Det var som om jeg hadde oppdaget min egen hukommelse på nytt. Som om jeg hadde funnet en hemmelig bryter som plutselig gjorde alt ti ganger enklere. Det er kanskje unøvendig å nevne at jeg brukte denne metoden på alle de resterende eksamene jeg hadde på NTNU.

 

Hvordan huske mer til eksamen

Når noen har bedre hukommelse enn deg så er det ikke fordi de er født med en større indre harddisk enn deg. De har simpelt hen lært seg å bruke hukommelsen mer effektivt enn deg, enten det er bevisst eller ikke. De utnytter hukommelsen optimalt i forhold til det den faktisk er i stand til, og den er i stand til uffatelig mye. Mye mer enn det du bruker den til per i dag.

Les også: Kan du lukte deg til en bedre eksamen?

Når du pugger gjennom å repetere noe, så bruker du korttidshukommelsen din. Den samme kortidshukommelsen som sliter med å huske et telefonnummer eller et navn noen minutter etter du hilste på vedkommende. Ved å repetere og repetere om igjen håper du egentlig bare på at noe til slutt skal lekke inn i langtidshukommelsen ved at den gjenkjenner det du repeterer. Men hvorfor ta denne tungvidte omveien rundt korttidshukommelsen? De som husker mye, de som er verdensmestre i hukommelse, de sitter ikke å pugger på denne måten. De plasserer det de vil huske, der hvor de husker det best, nemlig i langstidshukommelsen. Dette er veldig enkelt, og du gjør det allerede ubevisst hele tiden. Så hvorfor ikke lære å hvordan du kan gjøre dette bevisst og huske alt det du ønsker å huske?

Før du blir for oppspilt, hvis du ikke allerede har blitt det, så er det viktig å avkrefte en ting. Å huske noe, er ikke det samme som å lære noe. Å lære innebærer også å ha forståelse for det du skal lære. I mange tilfeller kan det være tilstrekkelig å huske noe, men i mange fag krever det en dypere forståelse og en modning av denne kunnskapen (typisk matematikk, fysikk). Memoteknikker bør brukes som en erstatning til der du til vanlig kanskje bare pugger og repeterer og til pensum som er lett å forstå, men som gjerne i mengde er vanskelig å huske (f. eks historie, gloser, navn, årstall, regler etc).

Så hva var det egentlig jeg gjorde under min egen lille episode av 24? Jeg brukte memo-teknikken som kalles «Reiserute» fra boken «MEMO». Dette er en veldig enkel metode og du vil neppe bruke mer enn et par timer på å lære og bruke denne metoden og få utbytte av den, men det vil kreve tid før du mestrer den nok til at du virkelig kan utnytte det enorme potensialet metoden innehar. Nedenfor vil jeg forklare kort hvordan denne metoden kan brukes. For å virkelig sette deg inn i dette anbefaler jeg at du leser boken «Bedre hukommelse – det beste fra memo».

Før du begynner med memo-teknikken bør du ha en god oversikt over det du skal memorere. Er det et pensum som krever at en høy grad av forståelse og modning, så vil ikke memo-teknikken hjelpe deg med dette, det må du gjøre på den gode gamle måten. Finn så ut hva som er viktigst og mest hensiktsmessig å memorere i forhold til eksamen.

    1. Det første du må gjøre er å plukke ut et sted eller en sti du kjenner veldig godt. Dette kan for eksempel være barndomshjemmet ditt. Her skal du plassere det du lærer på lett gjennkjennelige steder. Det bør derfor være en rute med mange «holdepunkter». F. eks kan et rom være et slikt punkt. Dette er din nøkkel til å feste det du vil huske til langtidshukommelsen.
    2. Gå gjennom pensumet du vil memorere – Skriv ned nøkkelordene som fanger opp essensen i pensumet. Her skal du ikke skrive et sammendrag av nøkkelord, men heller finne et nøkkelord per «del» som virkelig fanger essensen, ofte er det nok med et ord fra underoverskriften. Jeg bruker typisk 1 ord per viktige avsnitt.
    3. Nå kommer det som er avgjørende for at du skal kunne plassere dette i langstidshukommelsen din. Nå må du forvandle nøkkelordet ditt (evt. flere nøkkelord) til noe du rett og slett ikke kan glemme. Her er gjerne trikset å tenke hva det første du tenker på når du hører nøkkelordet for så å la fantasien dra det ut til det latterlige visuelle. Jo mer latterlig og utrolig det er, jo bedre vil du huske det. Her hjelper det også å dra inn flere sanser. Det er mange forskjellige måter å gjøre dette på. Selv bruker jeg gjerne 3 nøkkelord per punkt, hvorav en av dem er et vesen, en annen er handlingen dette vesenet gjør og den tredje er en ting dette vesenet gjør noe med. Henger du med? Her er et eksempel:

Eks. Jeg vil huske nøkkelordene «Eksergi» «Rankine-prosess» og «Otto-prosess» (Ja, noen random ord fra Termodynamikk 1) Det første som dukket opp hos meg er eksen min ridende på en svær Oter (Hm.. Ikke bra). Hun er kledd som en raner med pistol i hånden. Den Oter-ridende eksen min som tydeligvis er blitt raner, plasserer jeg i det første rommet, i mitt tilfellet i gangen i barndomshjemmet mitt. Legg merke til at det ofte er nok å huske bare begynnelsen på nøkkelordet ditt, slik jeg har brukt Otto, Eks og Ran i dette eksempelet.

  1. Jobb deg videre på denne måten gjennom nøkkelordene og lag deg en rute som du kan bevege deg i visuelt i fantasien din om og om igjen. Ikke vær redd for å gå litt bananas med fantastien, det vil bare gjøre det mye lettere å huske! Her kan det være lurt å plassere de ulike nøkkelordene etter tema. F. eks ett kapittel i en etasje eller bygg. Da blir det lettere og mer effektivt å finne frem igjen det du leter etter når du sitter på eksamen.

Ved å bruke memo-teknikker som denne vil du ikke bare huske mye mer til eksamen, men du vil også huske det mye lenger. Hvis metoden brukes riktig finnes det knapt grenser for hva du kan huske og det på veldig kort tid. Så hvis du er lei av å pugge og repetere på den gamle måten og lei av å glemme det du har pugget så lær deg selv å bruke hukommelsen din på en bedre måte. For å lære mer om dette anbefaler jeg boken «Bedre hukommelse – Best of Memo»

 

Lær deg memoteknikker med «Bedre hukommelse – Best of Memo«:


  • http://pengeblogg.bloggnorge.com/ Vidde

    I travle perioder hvor mye skal huskes på kort tid, er slike teknikker veldig nyttige. Men som du er inne på, så er det her snakk om å huske mange fakta, og dette er ikke nødvendigvis det samme som læring og forståelse.

    Litt lesing (og andre former for kunnskapsinnhenting) hver dag er nok fortsatt den beste måten dersom man ønsker å bli kunnskapsrik og oppnå stor forståelse. Som på alle andre områder finnes det ingen snarveier, selv om memoteknikker kan være veldig nyttige i gitte situasjoner.

  • Pingback: Oddbjørn By - Hektet på memo! | Målbevisst.no()

Blogglistenhits Blopp.no