1 Comment

Derfor bør du ha et nyttårsforsetter

Det er nyttårsaften og nyttårsforsettene er på plass. Du er giret, motivert og klar til å ta handling mot de målene du har satt deg for det kommende året. Endelig skal du gjøre den store forandringen som du så lenge har ønsket deg. Du er målbevisst til tusen, men for hvor lenge? Fungerer det egentlig med nyttårsforsetter?

Les også: Slik lykkes du med nyttårsforsettet ditt

 

Tomorrow, is the first blank page of a 365 page book. Write a good one.
– Brad Paisly

 

Nyttårsaften og nyåret er en tid hvor motivasjonen har en tendens til å hoppe entusiastisk inn i livet. Plutselig blir du mer ambisiøs enn du noensinne har vært, ihvertfall siden forrige nyttårsaften og du skal oppnå store og små mål gjennom det kommende året. Røyken skal stumpes, vonde vaner skal vendes, fettet skal av og musklene skal på, du skal bli enda flinkere på skolen og enda flinkere til å spare penger. Kanskje er det følelsen av å få en ny fersk start som bringer med seg denne motivasjonen. Kanskje er det ettertanken om året som gikk og alt som ikke ble gjort og oppnådd, som leder til tanken om personlig vekst og ambisiøse mål for det kommende året. Kanskje har du hatt det samme nyttårsforsettene år etter år uten at det egentlig aldri ble noe ut av det? Men dette året, ja dette året skal det endelig skje, dette året skal du nå målene koste hva det koste vil. Eller?

Det er ingen hemmelighet at de aller fleste vil falle fra sine nyttårsforsetter allerede etter få måneder og uker inn i det nye året når nyttårsmotivasjonen forblir nyttårsmotivasjon og hverdagens vaner og rutiner sakte men sikkert tar over styringen igjen. Så hva er vitsen med å sette seg nyttårsforsetter hvis det ikke fungerer? For å si det veldig enkelt, det er ikke nyttårsforsettene som ikke fungerer, det er bare det at det er så mange som ikke følger opp nyttårsforsettene sine. Hvis du har et mål om å bli mett, så fungerer det ikke å bare ha et mål om å bli mett, du må faktisk lage maten og spise den også.

I en undersøkelse (1) av nyttårsforsetter viste det seg at 46 % av de som hadde satt seg et nyttårsforsetter følte at de hadde lykkes etter 6 måneder. Det samme tallet for de som ikke satte seg nyttårsforsetter med hadde andre mål var kun 4 % etter 6 måneder. En annen undersøkelse (2) kom frem til en suksessrate på 12 % etter 12 måneder.

I følge undersøkelsen over så har du altså statistisk sett 10 ganger større sjanse for å lykkes med et nyttårsforsetter, enn et vanlig mål satt i løpet av året (en klype salt må kanskje til her). Men poenget er der og det er at nyttårsaften er et godt psykologisk tidspunkt for å sette seg et mål. Derfor bør du altså ha et nyttårsforsetter!

De som faller fra er hovedsakelig de som går halvveis inn for å endre seg, de som setter nyttårsforsetter mer av tradisjon enn av en virkelig lyst til å forandre seg, de som formulerer målet sitt som «Jeg skal prøve å», «Jeg håper på å», Jeg vil bli flinkere til å, jeg vil bli bedre… osv osv.. Målet er rett og slett ikke formulert godt nok til at det motiverer etter nyttårsmotivasjonen har lagt seg. Dette er også den gode nyheten til deg, det betyr at det er helt og holdent opp til deg om du virkelig ønsker å lykkes og er villig til å gjøre det som faktisk skal til for å lykkes. Du må selv ta de nødvendige grepene! Å sette seg et nyttårsforsetter er kun å peke seg ut en destinasjon. Neste steg er å planlegge ruten og faktisk gå dit du ønsker!

Les også: Hvordan sette gode mål som er skapt for å oppnås?

I tillegg til å formulere et godt, motiverende og konkret mål (se lenken over) så er det viktig at du har det klart for deg hvordan du faktisk skal oppnå dette målet. Skal du bli flinkere til å spare? Så sett deg konkrete handlinger du skal gjøre for å få til dette. Skal du komme i bedre form? Sett deg opp en fornuftig treningplan og bind deg til denne, gjør den til din nye hverdag, til din nye vane. Det er handling som fører deg til målet!

Så er du klar for å være en av de 12 % som lykkes det kommende året? Er du klar for å gå all-in for målet ditt? Er du klar for å ta handling?

 

Action speaks louder than words but not nearly as often.
– Mark Twain

 


(1) Auld lang syne: success predictors, change processes, and self-reported outcomes of New Year’s resolvers and nonresolvers
(2) New Years resolution experiment

  • http://pengeblogg.bloggnorge.com/ Vidde

    Morsom film og gode poenger. 🙂

Blogglistenhits Blopp.no