Få kontroll på viktige dokumenter og kvitteringer med e-Boks

foretter

Sponset innlegg

Det er en måned siden jeg logget på min e-Boks, siden da har jeg oppdaget stadig nye fordeler og bruksområder. Blant annet muligheten til å ha full kontroll og oversikt over reisedokumentene mine på et trygt og tilgjengelig sted.

I forrige innlegg jeg skrev om den digitale postkassen e-Boks for en måned siden, nevnte jeg noen av de potensielle fordelene i å ha en e-Boks. Den har desverre ikke erstattet den grønne metallboksen helt enda, men det er en god start på en utviklingen som uten tvil vil fortsette i samme retning. Det er tross alt mye mer effektivt, enklere og mer behagelig å logge på en digital postkassen enn å ta på sko traske under paraplyen (Bor i Bergen…) opp til den gamle analoge funksjonsløse postkassen.

I tilegg til å slippe papirpost, har jeg særlig fått sansen for å kunne laste opp og organisere egne dokumenter og kunne motta kvitteringer digitalt rett i e-Boks uten å måtte tenke på det.

Få enkelt kontroll på de viktige dokumentene

I tillegg til å motta digital post, gir e-Boks deg muligheten til å laste opp egne dokumenter. Dette er veldig raskt og enkelt i appen. Dermed kan du få full kontroll over dokumentene i en enkel, trygg og strukturert mappeoversikt.

Å laste opp dokumenter gjøres enkelt via «Mine opplastninger». Her kan du enten ta bilde av dokumentet direkte i appen eller laste opp som fil. I løpet av sekunder er dokumentet lagret trygt i skyen og lommen.

Last opp egne dokumenter

Dokumentene du laster opp kan du organisere slik du vil i en mappestruktur. Av skjermbildet mitt under kan du tydelig se hvordan jeg har tenkt å bruke e-Boks til å samle alle reisedokumentene mine i sommer. Hotellreservasjoner, reiseforsikring, tog- og flybilletter og andre viktige dokumenter på reisen, alt på ett sted. Dermed trenger jeg ikke å være redd for å miste disse dokumentene på reisen (Dyrekjøpt erfaring her…)

Mappesystem

Slutt på papirkvitteringer – Få de digitalt istedet!

En annen fordel jeg satt stor pris på med e-Boks er muligheten til å motta kvitteringer digitalt uten å måtte tenke over det. Her kan jeg arkivere og ha kontroll på viktige kvitteringer som jeg kan få brukt for senere.

Jeg aner ikke hvor mange ganger jeg har måttet febrilsk lete etter kvitteringer som jeg plutselig trengte da varen gikk i stykker, men jeg håper å slippe dette i framtiden med e-Boks. Her kan jeg ha kvitteringen, lagret trygt og tilgjengelig til den dagen jeg trenger den.

Continue reading →

Hvordan endre mange små vaner samtidig

Istedet for å prøve å etablere mange seperate vaner samtidig – Fokuser heller på å danne en serie av bittesmå vaner basert på én enkelt trigger.

Les også: Den fantastiske effekten av bittesmå vaner over tid

Det er vanskelig å snu en inngrodd uvane du har hatt over lang tid. Enda vanskeligere er det å snu flere uvaner samtidig. Med mindre du gjør dem om til en liten serie av handlinger som gir momentum til hverandre.

Ofte er det snakk om ubevisste handlinger, som krever at en overstyrer med bevisste handlinger i de riktige øyeblikkene (Ved en trigger). Det er dette behovet for kontinuerlig bevissthet rundt handlingene som gjør det vanskelig å endre vaner, og særlig da flere vaner over tid. Det skal bare noen få ubevisste øyeblikk i løpet av dagen for å «gå på en smell» og kanskje til og med gi opp.

Før vi går videre, la meg ta en kort repitasjon av hva en vane faktisk er fra et tidligere innlegg om hvordan endre vaner:

VanemønsterVeldig kort forklart består en vane av en trigger, en rutine og en belønning. Driveren for rutinen er en lyst eller trang du har. Triggeren, som ofte er et lite symbol som kanskje bare underbevisstheten din fanger opp (f. eks synet av en røykpakke eller et spesielt tidspunkt på dagen). Når triggeren er utløst vil du kjenne lysten i form av et sug som driver deg til å gjøre rutinen (Røyke?) som gir belønning som dekker lysten.

Den lille forskjellen som gjør det lettere å endre flere vaner samtidig

Så hvordan endre flere vaner samtidig? For meg har det vært en liten forskjell som har gjort det hele veldig mye enklere, nemlig å fokusere på kun én trigger om gangen og la dem etterfølge av en liten serie av nye ønskede vaner.

Istedet for å fokusere på alle de ulike triggerene som potensielt kan trigge noen av de mange vanene jeg ikke ønsker, så fokuserte jeg heller på én trigger. Nemlig morgentriggeren min.

Min morgentrigger var rett og slett vekkerklokken. Idet jeg slo av vekkerklokken på mobilen jeg rett videre til å sjekke alt mulig tull. (Se video: Slutt å sjekk mobilen som det første om morgenen). Noe som raskt førte til stadig nye distraksjoner og søken etter distraksjoner på mobilen, at jeg sløste bort tiden om morgenen og generelt følte at jeg fikk en dårlig start på dagen.

Ved å fokusere på triggeren (I dette tilfellet vekkerklokken min) og hva jeg egentlig ønsket av morgenvaner, kom jeg fram til å lage en liten serie av gode vaner som skulle trigges av vekkerklokken og gi meg en pangstart på dagen.

Dermed laget jeg en gruppe med bittesmå vaner jeg heller skulle gjøre når klokken ringte:

  • Den første var rett og slett bare å ta meg et glass vann. Så innmari enkelt!
  • Når jeg først hadde tatt et glass vann var det enkelt å være bevisst på å gå videre til neste nye vane: Å slå på distraksjonsfri modus på mobil og PC. Fortsatt veldig enkelt, bare noen tastetrykk.
  • Med dette unnagjort var det lett som en plett å gå videre til å gjøre en liten morgeøkt på 5-10 minutter. Det føles godt!
  • Etterfulgt av en liten skriveøkt på rundt 30 min. Nå går alt på skinner, og en god start på dagen er unnagjort!

Poenget her er, når du har en trigger og bytter ut første handling etter triggeren med en veldig enkelt ny handling. Så er det veldig enkelt å tilføre påfølgende handlinger og utnytte momentumet og motivasjonen av å ha klart forrige vane. Det blir nesten litt som at det er veldig enkelt å gå i gang med å trene etter at du har pakket sekken og kommet deg til treningssenteret.

Continue reading →