The spacing effect – Den mest kraftfulle måten å huske det du lærer

Sliter du med å huske det du lærer deg? Her er hvordan du kan utnytte den kraftfulle «Spacing»-effekten for å huske det du lærer på en mer effektiv måte.

Å lære noe nytt kan være utfordrende i seg selv, men ingenting målt mot det å faktisk huske det du har lært over tid. Hjernen din er rett og slett ikke bygget for å ta vare på all informasjonen du forer den med. Hvis du vil huske mest mulig, bør du forme dine studievaner etter hvordan hjernen best lagrer ny informasjon – Her kommer «spacing»-effekten inn i bildet. 

Når du lærer noe nytt og krevende skapes det nye fysiske koblinger i hjernen din. Disse koblingene er imidlertid svake i begynnelsen og vil, uten forsterkninger, bli raskt svakere med tiden. Dette kalles forglemmelseskurven, som sier noe om hvor fort du glemmer det du har lørt.

Pierce J. Howard, forfatteren av boken «The Owners manual for the brain» beskriver det på denne måten:

Work involving higher mental functions, such as analysis and syntehsis, needs to be spaced out in order to allow new neural connections to solidify. New learning drives out old learning when insufficient time intervenes – Pierce J. Howard, Ph. D, The Owners Manual for the Brain

Du må altså forsterke de initielle nye koblingene du har laget i hjernen. Dette høres mest effektivt gjennom «spacing»-effekten. Ved å repetere det du har lært etter gitte tidsintervall vil du styrke koblingene i hjernen og gjøre de stadig mer robuste og jo mer robuste, jo lenger vil kunnskapen «sitte».

I grafen nedenfor kan du se den initielle forglemmelseskurven og hvordan repetering gjennom «spacing»-effekten gjør at forglemmelseskurven blir stadig svakene. 

forgetting-curve

Lær mer om hvordan du utnytter hjernen best mulig i denne anbefalte boken:

 

the owners manual for the brain

The Owners Manual for the Brain

The Ultimate guide to peak mental performance at all ages,

Pierce J. Howard, Ph. D.

 

Continue reading →

Eksperimenterer med å dele inn i ulike arbeidssoner – Ser store fordeler!

arbeidssoner

Foto: Al ghazali on Unsplash

Hva skjer om du deler inn ulike arbeidsoppgaver til ulike soner? At du gir hver type oppgave sin faste tid og plass? Dette eksperimenterer jeg med nå og jeg ser allerede flere store fordeler – deriblant mer fokusert og effektivt arbeid

Den siste tiden har jeg begynt å eksperimentere med å ha en fast inndeling av arbeidssoner. Det vil si at hver arbeidsoppgave får sin faste tid og plass. Tanken var at dette skulle gjøre det lettere å fokusere og raskere komme inn i flytsonen med hver arbeidsoppgave.

Med mange baller i luften er det rett og slett blitt en utfordring å fokusere på bare én oppgave om gangen. Distraksjoner kommer fra alle kanter fra andre ting jeg må huske å gjøre eller som frister mer å gjøre nå enn det jeg egentlig holder på med. Tankene hopper fra det ene til det andre, og jeg hopper etter. Da er det vanskelig å komme inn i en god flytsone som er avgjørende for å kunne jobbe effektivt og kreativt.

Ville det bli bedre om jeg klarte å dele inn arbeidsoppgavene til dedikerte tidsperioder og steder? Det var dette jeg ville prøve ut. 

Eksempler på ulike arbeidssoner

Her er noen eksempler på hvordan jeg har delt inn i ulike soner:

  • Skrivebordet hjemme er om morgenen satt av til en liten, men effektiv skriveøkt (kladd/idemyldring etc).
  • Offentlig transport på vei til jobb er satt av til å lese og studere (Til jobben), og tilsvarende første halve timen av jobben til å teste ut noe av det jeg har lært i praksis.
  • Kontoret i arbeidstiden er ikke overraskende satt av til fokusert arbeidstid.
  • Møterom utenfor jobben er satt av til en lengre skriveøkt, fullfører og publisering. Her setter jeg meg ned å skriver etter at jeg har «stemplet ut» fra jobben.
  • Offentlig transport på veien hjem igjen er satt av til mediasjekk, med e-poster, sosiale medier, meldinger, nettaviser etc.
  • Biblioteket en gang i uken – Er satt av til å analysere aksjer. Her har jeg også finansaviser etc. tilgjengelig.
  • Hjemme ettermiddag/kveld – Er satt av til kvalitetstid med samboer, trening, mat, tur osv.

Ved å dele inn i ulike soner på denne måten er det enklere for hodet å fokusere fullt og helt på det jeg faktisk skal gjøre og rydde bort tanker om andre ting jeg må gjøre til sin riktige sone. Da vet jeg at tiden og rommet kommer til å få gjort det også.

Ser allerede store fordeler

Som sagt har jeg begynt å legge merke til en del fordeler med å dele inn på denne måten. Deriblant faller jeg mye raskere inn i flytsonen, blir mer effektiv med oppgavene og klarer å fokusere lengre uten distraksjoner

Les mer: Flytsonen – Din indre superheltmodus

Det var rett og slett litt overraskende hvor godt dette fungerte for meg og jeg kommer nok til å eksperimentere videre. Jeg har fortsatt litt utfordringer med å holde disse sonene fri for annet, men jeg ser såpass store fordeler at jeg kommer til å jobbe videre med å forbedre dette opplegget.

Noen fordeler jeg ser allerede:

  1. Bedre fokus på oppgaven jeg faktisk skal gjøre – Mentalt forberedt på at det kun er denne oppgaven jeg skal fokusere på i denne sonen
  2. Kommer raskere i gang og inn i flytsonen – Og siden jeg er mentalt forberedt så kommer jeg nok også raskere i gang. Hjernen er klar!
  3. Lettere å rydde bort andre distraksjoner fra sonen – Når andre distraksjoner dukker opp er det enklere å rydde de bort og tenke at de kommer til å bli tatt vare på når rett tid og sted er inne
  4. Underbevisstheten har jobbet med oppgaven i mellomtiden – Ved å rydde bort og sette de på hold til riktig sone, vil også underbevisstheten ha hatt en sjanse til å jobbe litt med «problemet» og dermed blir jeg enda mer klar når jeg endelig går i gang med oppgaven.

Continue reading →

Målet er ikke så viktig – målet er bare et kompass som skal vise vei

kompass

Foto: Anastasia Petrova on Unsplash

Å være målbevisst betyr ikke at du må være målfast. La målet være kompasset som viser retningen som gir deg driv, gnist og glede og skift retning om den ikke gjør det!

– Målet ditt er ikke viktig!

Det er kanskje rart å skrive dette her på Målbevisst.no, men jeg mener det; Målet ditt er faktisk ikke så jævlig viktig! Det er veien dit som er hele din opplevelse, målet er tross alt bare et lite øyeblikk der fram i den uvisse framtiden.

Joda, visst er det gøy å nå et mål, men den gleden er som regel over på et blunk. Det er retningen i målet som gir det hele mening. Det at du er på et lite quest, et eventyr hvor du som helten skal klare det «umulige». Et eventyr som leder deg gjennom små og store utfordringer som får deg til å vokse på veien.

La heller målet bare være et kompass som viser den retningen du ønsker å gå. Opplevelsen er hele turen på vei dit, og det er selvsagt lov å gå nye retninger om du skulle føle for det

Det skinnende målet langt der framme

Et mål er ofte bare et lite punkt, et lite øyeblikk, langt der framme i den uvisse framtiden. Det kan virke forlokkende og det er lett for å tro at det å nå det skinnende målet der framme betyr belønning  i form av lykke. 

Med det er ikke det å nå mål som gir oss lykke. Å nå et mål kan riktignok gi deg en fornemmelse av glede, men den er ofte kortvarig. Et mål er tross alt bare et lite punkt i livet, ikke noe annet.

Det er veien til målet som er opplevelsen. Det er her du er og her du lever livet ditt. Det er her du bruker tiden og energien din.  Det er veien til målet som gir deg mening, såfremt du har valgt et mål som peker deg i retning av en meningsfylt vei. Når du har nådd målet så åpner det seg kanskje opp nye mulige ruter du kan ta.

Hvis du merker at veien til målet ditt er tung, kjip og føles meningsløs, så har du kanskje pekt deg ut en feil retning. Da er det bare en ting å gjøre. Finn et nytt mål, en ny retning som gir mer mening for deg.

Ikke være redd for å gi opp målet og å skifte retning

Hvis veien til målet ikke føles meningsfylt og du finner glede i utfordringene det er i å prøve å nå målet, så ikke nøl – Gi opp målet og skift retning!

Det er ingen vits i å være målfast. Det er ingen vits i å ha mål som fører deg i en retning som ikke gir deg noe annet enn negative opplevelser på veien.

Gi opp målet! Det er ingen skam i å snu. Ingen skam i å endre mening og endre mål. Du vil alltid være i utvikling, vokse, lære nye ting og oppdage nye muligheter. Det er ikke viktig å holde fast på mål du har satt deg i fortiden som du kanskje har vokst fra. Hopp inn i nye mål når dette føles riktig.

Still inn kompasset til nye spennende retninger og følger veier som gir deg gnisten og driven du trenger for å nå målet. Og hvis du ikke når det, ikke så viktig det heller så lenge du har det kjekt på veien. 

 

Continue reading →